Na de geboorte van Jackson Pollock verhuisde zijn hele familie naar San Diego, California. Daar volgde hij kunstlessen op de 'Manual Arts High School'.
Maar daar werd hij later in 1928 geschorst wegens een negatief artikel dat hij publiceerde over deze school.
Toen hij in 1930 verhuisde naar New York startte Pollock een studie aan de Arts Student League, waar hij later ook assistent zou zijn. Hij was erg geïnteresseerd in de grote Mexicaanse muurschilderijen, hierdoor ontwikkelde hij zijn expressieve schildersstijl, die hij later als een fysieke daad door middel van emotionele gebaren interpreteerde. Hij was ook geboeid door etnische kunst, dat zijn plastische kunstvormen van niet-westerse culturen, zoals Indiaanse zandschilderkunst. Zandschilderijen maakte men door verschillende kleuren zand ritmisch op de grond te strooien en zo religieuze, symbolische beelden te creëren.
Dit allemaal heeft een grote rol gespeelt in zijn ontwikkeling als kunstschilder en “actionpainter”. Pollock is altijd gefascineerd geweest door de Zuid-Amerikaanse kunst, vooral omdat hierin symbolen schuil gaan, die alle raciale belemmeringen overstijgen.
In 1935 werd hij lid van de WPA (Works Progress Administration), onder leiding van de regering, deze wou de sociale positie van kunstenaars namelijk opkrikken.
Hij kwam in 1936 in een artistieke workshop terecht, opgericht door David Alfaro Siqueiros. Daar kwam hij voor het eerst in aanraking met een meer experimentele vorm van kunst, op basis van het Europesemodernisme.
Jackson Pollock werd in 1940 ontslagen bij de WPA omwille van zijn alcoholproblemen, zijn interesses veranderden dan naar psychoanalyse.
Drie jaar later kreeg Pollock zijn eerst solo-expositie door Peggy Guggenheim.
Nog eens drie jaar later startte Pollock met zijn ‘all over’ schilderijen. Hierbij gebruikte hij een nieuwe techniek, al spetterend en schenkend bracht hij zijn verf aan op zijn doek, vandaar kreeg hij de bijnaam 'Jack the dripper'.
Jackson Pollock wordt vaak gelinkt met de start van deze compleet nieuwe stijl. In 1947 begon Pollock officieel met het ontwerpen van zijn zogenoemde “action paintings” of “drip paintings”.
Omdat hij op grote oppervlakten werkte, verspreidde hij de doeken op de grond, om ze zo met verf te besprenkelen. De actionpainter had ook een bijzondere manier om de verf aan te brengen; in een soort van trance danste hij op het doek om op die manier zijn werk te bekomen.
Jackson Pollock gebruikte niet alleen verfborstels en kwasten maar ook emmers waarvan hij in de bodem een gat maakte. Hij kon ook heel makkelijk de richting en dikte van de verfstroom bepalen door een stok in een verfpot te plaatsen, een zeer simpele en doeltreffende methode. Om het effect van een zeker reliëf te krijgen, mengde hij zijn verf met allerhande materialen zoals zand, glas, etc. Raar maar waar, Jackson Pollock gebruikte geen speciale verf hiervoor maar gewone huis-, tuin- en keukenverf. Deze waren volgens hem beter omdat ze vloeibaarder en goedkoper waren.
Door zijn bijzondere levensstijl en zijn grote culturele invloed is er in 2000 een film uitgekomen die gaat over Pollock's leven. Ed Harrison vertolkt in de film 'Pollock' de kunstenaar en zijn vrouw Lee Krasner wordt gespeeld door Marcia Gay Harden. Dat Jackson Pollock nog altijd zeer actueel is kunnen we zien aan een zeer recent krantenartikel van vrijdag 3 november 2006. De krantenkop luidde Dit is duurste schilderij ooit : 110 miljoen en ging over het schilderij 'Number 5' van Jackson Pollock. Het bericht moet nog bevestigd worden maar als dit gebeurt zal David Martinez de eigenaar worden van het schilderij dat Pollock zei ooit eens 'voor de grap' te hebben gemaakt. In de krant van zaterdag 4 en zondag 5 november 2006 werd zelfs een volledige pagina gewijd aan zijn korte, gekwelde leven.
Ondanks Pollock' succes heeft hij geen gelukkig leven geleid. Vaak kwam hij in conflict met zijn vrouwLee Krasner, grotendeels omdat hij gewelddadig en alcoholverslaafd was. bron Art op pedia
No comments:
Post a Comment