Dit schilderij van : De avonturen van Kuifje (Les Aventures de Tintin) is de titel van de reeks stripalbumsover de reporter Kuifje, origineel getekend door de Belgische schrijver/tekenaar Hergé heb ik gemaakt voor....
mijn "België serie" , een serie met schilderijen en photo-shops die met België te maken hebben, dit doe ik omdat ik elke zondag van 08:00 tot 19:45 op de vrijemarkt in Overpelt ben om mijn vader te helpen met zijn hobby, ( ik zelf verkoop daar helemaal niets van mijzelf, dus ook geen kunst )....
Wikipedia over Kuifje
Kuifje begon als stripverhaal in Le Petit Vingtième, de jongerenbijlage van de katholieke krant Le Vingtième Siècle, met het verhaal van Kuifje in het land van de Sovjets. Als katholiek dagblad was de Siècle sterk gekant tegen het communisme en de parodie op de Sovjets moet in dat licht gezien worden. Zo laat een Russisch communist in het album aan westerse communisten zien hoe goed de fabrieken wel draaien. Kuifje gaat de zaak van naderbij bekijken en ontdekt dat de rook uit de schoorstenen eigenlijk komt van gestapeld hooi dat verbrand wordt.
Hergé beweerde dat Kuifje in de beginjaren onbewust op zijn eigen broer Paul moest gebaseerd zijn: Kuifje kreeg Pauls kuif, leeftijd (16-17), houdingen, gebaren en karakter. Het beroep van avontuurlijke reporter was geïnspireerd op de Franse journalist Albert Londres. Al voor het ontstaan van Kuifje had de tekenaar een duo bedacht, bestaande uit een jongeman en een hondje. Het verschil tussen de figuur en de naam van Totor, P.L. van de Meikevers, zijn allereerste ballonstrip die hij in december 1928 voor het Belgische satirische weekblad Le Sifflet maakte, en die van Kuifje (Tintin) is klein.
Hergé verwees in zijn Kuifje-albums vaak naar actuele gebeurtenissen.
De Blauwe Lotus speelt zich af in Shanghai dat in 1937 door de Japanners bezet wordt. De gebeurtenissen in het album verwijzen naar het spoorwegincident bij Moekden in augustus 1931, het incident bij de Marco-Polo-brug bij Peking (1937) en het bestaan van deinternationale concessie in deze Chinese havenstad.
Verder zijn de verhalen doorspekt met verwijzingen naar en parodieën op historische gebeurtenissen uit de twintigste eeuw. Zo kan De scepter van Ottokar (1939) bijvoorbeeld gelezen worden als een parodie op de Anschluss van Oostenrijk bij Nazi-Duitsland. Onder meer de naam van de Bordurische leider, Müsstler, verwijst daar naar: het is een combinatie van Hitler en Mussolini.
Oefent Hergé met De scepter van Ottokar nog onderhuidse kritiek uit op het Duitse rijk in wording, dan komt hij door het album De geheimzinnige ster (1942) met heel wat controverse in aanraking. Het verschijnt in volle oorlogstijd en valt op doordat de antagonisten in het verhaal oorspronkelijk onder de Amerikaanse vlag opereerden en geleid werden door een Jood, die de naam Blumenstein kreeg. Bij een herziening van het album na de oorlog, wordt Amerika vervangen door het fictieve São Rico. Ook de man achter de geldzuchtige operatie krijgt een in Hergés oren minder Joods klinkende nieuwe naam: Bohlwinkel (een verwijzing naar het Brusselse bollewinkel;snoepwinkel). Wat Hergé toen niet wist is dat ook Bohlwinkel een vaak voorkomende Joodse naam is.
In de oorspronkelijke versie van Kuifje en het Zwarte Goud werd verwezen naar de oorlogsdreiging in 1939. Toen Hergé het album na deTweede Wereldoorlog voltooide, werd het conflict verplaatst naar het Palestina van die tijd waar, onder de ogen van het Britse mandaatbestuur, Joodse en Palestijnse verzetsgroepen elkaar bestreden. In latere versies zijn de verwijzingen naar het Joods-Palestijnse conflict verwijderd.
Dat Hergé zijn tijd soms ver vooruit was bewijzen de albums Raket naar de maan (1953) en Mannen op de maan (1954). Aan deze visie van de auteur op de ruimtevaart ging een uitgebreide studie van de modernste wetenschappelijke inzichten vooraf. Het maken van de twee albums nam zes jaar in beslag. De raket waarmee de protagonisten naar onze satelliet reizen is gebaseerd op de door de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde V2-raket.
In De Zaak Zonnebloem geeft Hergé een parodie weer op dictatoriale regimes in het algemeen, en op (de satellietstaten van) de Sovjet-Unie in het bijzonder. Bordurië, het fictieve land waar het zich voor een deel afspeelt, wordt beheerst door uniformen met een rode schouderband met witte cirkel en zwart embleem in de vorm van een snor.
Kuifje en de Picaro's schetst een karikatuur van Zuid-Amerika en zijn kenmerkende revoluties. In dit album weet Kuifje generaal Alcazarertoe te bewegen geen executies te laten plaatsvinden als hij aan de macht komt. Alcazar laat duidelijk merken dat hij het hier niet mee eens is en aan het eind geeft zelfs generaal Tapioca (die geëxecuteerd zou moeten worden) toe dat hij dit een belediging van de San-Theodoraanse cultuur vindt.
Afgezien van een aantal fictieve staten kent Kuifje ook enkele fictieve talen. Hiervan zijn vooral het Syldavisch en de taal van de Arumbaya-indianen vaandeldragers. In beide gevallen worden voortdurend elementen uit het Brusselse stadsdialect, het Marols, in eenSlavisch respectievelijk indiaans jasje gestoken.
dwaalhaas Eindhovense Eindhovenaar MU TAC Temporary culturele vernieuwing exposities kunst kunstenaar kunstschilder schilder artiest Holland Nederland Eindhoven popart abstract modern realisaties schilderij schilderijen kunstwerken museum impressionist bekend beroemd geliefd goedkoop betaalbaar investering investeren beleggen belegging verzamelen verf kwast erotiek verzameling expositie tentoonstelling galerie Symbolisme Futurisme Kubisme canvas gratis Expressionisme Jugendstil Pointillisme impressionisme Realisme autodidact kwasten kunstacademie ontwerp stijl ontwerpen doeken spotprenten tekeningen techniek spotprent verzamelaars boeken geschreven krant televisie film uniek modern kleuren Brabantse Brabander dwaalart waalinism waalinisme Hans de Waal televisie omroep Effenaar krabbedans van abbe Eek Ruijgrok glow festival lichtjesroute atelierroute Openbare designer abstracte moderne experimentele Klokgebouw innovatieve kunstuitleen objecten Galerie Pennings kunstwerk vvv creatieve menselijke uitingen schilderen tekenen noord Brabant beeldhouwen fotografie interactieve literatuur poëzie theater muziek zang dans kunstproject typerende realisme kritisch dynamisch actueel kwalitatief hoogstaand collectie originaliteit kennisinstellingen autonome gefascineerd kunstwereld olieverfschilderij Einbeck aquarellen kwalitatief Kunstkalender kunstbeurs hedendaagse toegepaste kunstminnaar kunstuiting adembenemende sfeervolle gespecialiseerd kunstmanifestatie Muurkunst kunstbeweging Prachtige Kitsch succesvolle exclusieve kunstexpositie vernieuwing Folkart Naïeve handgeverfd artistieke surrealistisch impressionistisch kunstgeschiedenis Göttingen Conceptuele Autonome kunststroming cobra esthetische vormgeving functionele Atelierroute kunstnijverheid figuratieve portretten postmoderne contemporary Compositie beeldelementen expressief onderzoekend manifestaties sensualiteit spraakmakende Decoratieve verrassende