Translate this Blogger

Dwaalhaas 2014 Weblog ( Feed ) "elke dag wat nieuws"

Sunday, January 6, 2013

Starry Night - Dwaalhaas vs Van Gogh 2

Dit is mijn 2e schilderij dat geïnspireerd is op het werk van Vincent van Gogh "starry Night".. ( weer een schilderij dat ik kan toevoegen aan mijn lijstje parodieën op andere kunstenaars ) bij mijn versie op het zelfportret van Vincent van Gogh heb ik al beschreven waarom dat deze grote kunstenaar mij persoonlijk meer "boeit" dan alle andere grote kunstenaars ( mijn leven lijkt enigszins een beetje op het leven dat Vincent had ) waarschijnlijk lopen wij beiden onze tijd te ver vooruit...
over dit schilderij van Vincent van Gogh
( volgens Wikipedia )


Het behoort tot de permanente collectie van het Museum of Modern Art in New York City. Het werk (olieverf op doek) meet 73 bij 92 cm. Het wordt als het meesterwerk van deze schilder gezien.
Vanaf 1888 heeft Van Gogh meerdere stukken geschilderd die op De sterrennacht-lijken. Hij noemde deze periode zijn Studie van de sterrenhemel. Zo schilderde hij in1888 het stuk Sterrennacht boven de Rhône wat erg op dit schilderij lijkt. Vincent van Gogh maakte De sterrennacht toen hij in het ziekenhuis van Saint-Paul-de-Mausole inSaint-Rémy-de-Provence was in juni 1889. Ook maakte hij een aantal pentekeningen met hetzelfde onderwerp. Halverwege september stuurde hij de sterrennacht schilderijen naar zijn broer in Parijs.
Betekenis
Het schilderij is een nacht-tafereel met gele sterren boven een kleine stad met heuvels. Het is een uitzicht vanuit een denkbeeldig punt over een dorp met kerktoren en links een vlammende cipres en rechts olijfbomen tegen de heuvels op. Voor het gebruik van complementaire kleuren greep Van Gogh terug op Delacroix.
Vaak wordt het schilderij geassocieerd met de woorden van Vincent van Gogh: "Waarom, vraag ik me af, zouden de stralende stippen in de lucht niet net zo makkelijk te bereiken zijn als de zwarte stippen op de kaart van Frankrijk? Net zoals we de trein naar Tarascon of Rouen nemen, gebruiken we de dood om naar de sterren te reizen."
Van Gogh schilderde het stuk in een tijd dat hij een sterke drang naar religie voelde. Hierna zou hij in een depressie terechtkomen.




If you've enjoyed this message or Art Work on my Daily Art Blog, share this Blogger www.dwaalhaas.nl & www.dwaalhaas.com and spread the message. Thank you for sharing ..

No comments:

Post a Comment

Search in This Blog