Translate this Blogger

Dwaalhaas 2014 Weblog ( Feed ) "elke dag wat nieuws"

Friday, November 30, 2012

De Krabbe(n) Dans

De Eindhovense Krabbedans is 1 van de kunst en cultuur instellingen waar ik in het verleden als "jonge" Dwaalhaas aan de deur klopte om hulp te krijgen bij het vinden van mijn weg in het Eindhovense Kunst-doolhof, ik bood ze toen zelfs nog geheel gratis enkele van mijn schilderijen aan, die hun gratis mochten gebruiken voor hun "kunstuitleen", maar tevergeefs, ook de Krabbedans bleek 1 van die subsidie-slurpende .....
Eindhovense Kunst en Cultuur instellingen te zijn die geen interesse had in "onbekend opkomend talent" na mijn periode van dakloos zijn, in ( ongeveer ) 1993 / 94 was ik volop bezig met het promoten en het proberen mijn kunst op "de kaart" te zetten, ik klopte toen regelmatig aan bij de diverse Art galerie's, instellingen, bedrijven, stichtingen en verenigingen die Eindhoven rijk is / was,  maar waarschijnlijk ( mede ) doordat ik nooit op een kunst academie gezeten heb ( ik ben volkomen autodidact ) , ik houd ook niet van ( Kunst / cultuur ) subsidies "een goed project betaald immers zichzelf", (en waarom moet een belasting betaler subsidie betalen aan iets waar hij misschien helemaal niets om geeft ) en bovendien ben ik ook nog eens te eigenzinnig, .. kortom "de meeste genormeerde Eindhovense Kunst en Cultuur instellingen etc. "kunnen" en willen niets met een Dwaalhaas, ik , ik heb het toen allemaal geprobeerd om "er bij te horen" maar ik ben mijn eigen weg ingeslagen, af en toe werk ik nog samen met "de grote jongens" zoals TAC, 80Vragen,  of de Eindhovense Atelier-route maar dat doe en deed, ik enkel als Hun mij vragen om mee te doen, want die Officiële ( zoals het hoort ) dingen zoals ( gewone )  exposities en dergelijke, dat vind ik allemaal te veel gedoe en werk want het is nou eenmaal gebleken dat de Eindhovense Kunstwereld niet op een verdwaalde haas ( Dwaal-haas ) zit te wachten, en andersom ook niet echt.. "het is graag of niet"...

over dit schilderij, over de "Krabbe<-(n)->Dans" : 

De Krabbedans: Walk-in Art 

is een scout van aspirant-kunstenaars en geeft hen de kans om hun talent te tonen aan het Eindhovense publiek. Bezoekers kunnen door middel van tentoonstellingen, werkateliers, educatie en workshops kennis maken met hun werk. Denk aan presentaties van eigentijdse fotografie, beeldende kunst en design met als jaarlijks hoogtepunt: de Modebelofte. Deze mode-expositie biedt een overzicht van de beste eindexamenstudenten van de Nederlandse & Vlaamse academies. Je vindt de Krabbedans in de Witte Dame op de begane grond, hartje centrum van Eindhoven. Loop gerust binnen voor een onbevangen kennismaking met hedendaagse kunst en design. Gratis toegang!

Het Ontstaan

Na een verwezing van een regionale groep kunstenaars gedurende de oorlogsjaren, wordt in 1945 Kunstkring de Kempen opgericht. In 1947 ontlokt de directeur van het Van Abbemuseum, E. de Wilde, de woede van de lokale Brabantse kunstenaars doordat hij niets wil weten van het exposeren van Brabantse kunst in zijn museum. Door deze beslissing ontbeert de kunstkring de expositieruimte in het plaatselijke museum. Als reactie op deze verbanning organiseert Kunstkring de Kempen van 1950 tot 1956 een Salon des Refusés (Salon der geweigerden); een openluchttentoonstelling buiten in het park recht tegenover het Van Abbemuseum. In 1954 wordt, op aandringen van leden van Kunstkring de Kempen en de directie van de Academie voor Industriële Vormgeving door de Eindhovense B&W, het verzoek om een expositieruimte ter beschikking te stellen ingewilligd. De gemeente uitte daarbij de wens dat'Kunstkring de Kempen en de Sociëteit Cultureel Contact met elkaar samenwerken. In oktober 1956 wordt de Stichting Beeldende Kunst Eindhoven opgericht. De locatie voor de expositieruimte wordt een oud schoolgebouw aan de Keizersgracht, in de volksmond bekend als de school van Krabbedam, genoemd naar het gerenommeerd hoofd van deze openbare school. Op voorstel van Kees Bol wordt de naam Krabbedam, naar analogie van de naam van een Haags steegje, "Apendans", omgevormd tot Krabbedans, waarmee tevens de lichtvoetigheid van de kunst tot uitdrukking wordt gebracht. De eerste tentoonstelling opent in augustus 1957. In de navolgende periode tot 1964 worden veel tentoonstellingen gehouden, waaronder verschillende uitwisselingsexposities met galeries in AmsterdamUtrecht en Den Haag.

Locaties

Na het vertrek in 1964 uit de school aan de Keizersgracht kent de Krabbedans verschillende locaties binnen de stad. In 1970 was tijdelijk zelfs geen tentoonstellingsruimte beschikbaar. In januari 1971 opent de Krabbedans haar nieuwe vestiging: het oudekantongerecht aan het Stratumseind in het centrum. Hier werden, naast het continueren van de exposities, ook nieuwe activiteiten op stapel gezet. In 1974 opent de Krabbedans een filmhuis, en tevens werd begonnen met de voorbereidingen voor het opzetten van en kunstuitleen, welke in januari 1975 officieel van start gaat. In 1998 vindt er een grote verhuizing plaats naar de Witte Dame, een cultureel erfgoedpand dat tot eind jaren tachtig de gloeilampenproductie van Philips huisvestte. In 2010 gaat de Krabbedans een nauwe samenwerking aan met de Bibliotheek Eindhoven, hetgeen eind 2011 resulteert in een verhuizing van de kunstuitleen naar de Bibliotheek Eindhoven in de Witte Dame. Begin 2012 stopt de Krabbedans met de kunstuitleen en continueert als scout en expositieruimte binnen de Witte Dame, op de hoek het Clausplein. Bron : Wikipedia



If you've enjoyed this message or Art Work on my Daily Art Blog, share this Blogger www.dwaalhaas.nl & www.dwaalhaas.com and spread the message. Thank you for sharing ..

No comments:

Post a Comment

Search in This Blog