Translate this Blogger

Dwaalhaas 2014 Weblog ( Feed ) "elke dag wat nieuws"

Friday, January 25, 2013

Nirvana anders na de dood

Via "Google books" kom ik net een stukje text over mijzelf tegen waarvan ik niet wist dat dit op het internet verschenen was, een stukje text dat behoort als inkijk exemplaar bij Bol.com. ( frapant dat ze juist mijn stukje gebruikt hebben als inkijk exemplaar ), het verhaal over dit televisie optreden bij KRO televisie, samen met het bijbehorende boekje is natuurlijk wel allemaal oud nieuws, maar dat juist mijn verhaal gebruikt word  als "inkijk exemplaar" dat veraste mij wel....

Nirvana anders na de dood

Auteur:Bert van der Kruk




Text uit het inkijkexemplaar op Bol.com

Nog steeds is Angela zijn drijfveer, zijn muze. Dat moet je niet verkeerd opvatten, waarschuwt hij. Angela's ouders deden dat volgens hem tijdens de uitzending van Nirvana. Zij vonden het jammer dat Hans zijn leven nog steeds zo liet beheersen door de dood van hun dochter. Hun voormalige schoonzoon, met wie ze overigens geen contact meer hebben, moest het verleden toch eens loslaten en aan zijn eigen geluk gaan denken. 'Ze dachten dat het hele gebeuren met Angela mij nog in de greep heeft en dat ik een ongelukkig mens ben,' reageert Hans. 'Maar ik ben op mijn manier juist erg gelukkig. Ik ben zoveel rijker geworden. Achteraf zie ik de dood van Angela als een positief iets. Haar dood is een geschenk voor mij geweest.' Daarbij denkt hij niet alleen aan de schilderkunst. Door Angela's dood en alles wat daarop volgde, heeft hij ook een 'gruwelijk groot inlevingsvermogen' gekregen. Hij heeft leren incasseren, hij is harder geworden. 'Ik heb alles al een keer verloren, ook mezelf. Daar word je wel hard van.' In zijn werk als taxichauffeur profiteerde hij daarvan. 'Nachtchauffeur, da's nog steeds een titel waar ik trots op ben. Ik maakte heel wat mee, werd voortdurend geconfronteerd met mijn eigen verleden. Veel stomdronken klanten - op de een werd ik boos, de ander vond ik zielig. Een oud vrouwtje met haar levensverhaal, dan een vrouw die net in elkaar geslagen was. Dan een paar jongens die onder de pillen en de coke zaten... Wil je dat allemaal aankunnen, dan moet je stevig in je schoenen staan.'

Samenvatting van het hele boek

De dood verandert mensen. Het overlijden van een geliefde laat diepe sporen na in het leven van de achterblijvers. in het KRO-programma Nirvana praten mensen hierover. Dit boek vertelt het vervolg. 'Het echte drama voltrekt zich pas na de dood,' zegt een vader wiens zoon bij een motorongeluk om het leven kwam. Hij raakte niet alleen zijn zoon kwijt, maar later door echtscheiding ook zijn vrouw. Ongeluk, ziekte, moord, zelfmoord - als een bom slaan de gevolgen in. Iedereen beleeft het verdriet op zijn eigen manier. Hoewel er meer dan ooit over de dood wordt gepraat, lijkt het onmogelijk de diepste gevoelens met elkaar te delen. 'We moeten het allemaal alleen doen.' Dit boek biedt vooral herkenbare verhalen; ervaringen met de dood treffen ons tenslotte allemaal. Ook de presentatrice van het televisieprogramma, Karin de Groot, vertelt over haar eigen ervaringen met verlies en dood, en wat al de verhalen van haar gasten voor haar betekenen. Een boek vol ontroerende, krachtige verhalen van mensen die beseffen dat het leven totaal anders is na de dood. 'Er is iets grondig verpest,' zegt de één opstandig. De ander verzucht: 'Soms heb ik de neiging hem op te graven en mee te nemen naar huis.'


Over de dood, stervensbegeleiding, euthanasie en zelfdoding wordt steeds meer geschreven en gesproken. Het programma Nirvana van de KRO bracht een aantal mensen in beeld, die vooral vertelden over de tijd na de dood van een geliefde. Hoe beleefden zij die tijd en hoe overleefden zij? De auteur van het boek dat naar aanleiding van dit programma werd geschreven, vertaalde dit televisieprogramma in eenvoudige verhalen, voor iedereen herkenbaar die een dramatisch verlies heeft geleden. En opnieuw blijkt dat verwerking van een sterfgeval voor iedereen verschillend is. Mensen die nog geen ervaring hebben met zo'n verlies, zullen af en toe wel geschokt zijn als ze de verhalen lezen. Want: kun je echt op gegeven moment staan te lachen bij een geliefde dode? Of: hoe is het mogelijk, dat je uit wilt gaan, wilt gaan stappen korte tijd nadien? Toch: iedereen zal ontdekken dat er geen standaard-verwerking is en omdat iedereen met de dood te maken krijgt vroeg of laat, is dit boekje geschikt voor iedereen. Misschien ook wel goed om te lezen voor nabestaanden van het eerste uur. Zij ontdekken dan dat ze geen schuldgevoelens hoeven te koesteren over hun eigen reacties







If you've enjoyed this message or Art Work on my Daily Art Blog, share this Blogger www.dwaalhaas.NL & www.dwaalhaas.COM and www.dwaalhaas.TK Thank you for sharing ..

No comments:

Post a Comment

Search in This Blog