Translate this Blogger

Dwaalhaas 2014 Weblog ( Feed ) "elke dag wat nieuws"

Sunday, January 13, 2013

zelfanalyse Dwaalhaas vs Dikkeman

SEMI ABSTRACT 5/14
over dit jungle achtig schilderij heb ik niet veel te vertellen, wel over een zelfanalyse die ik vandaag deed over mijn eigen karakter, mijn verleden en mijn 2 "Alter ego's" Dwaalhaas de kunstenaar, en Dikkeman de "dorpsgek".. lol..

Het was vandaag weer een zware dag op de markt, maar door een aaneensluiting van allerlei recente gebeurtenissen, en dingen die ik gelezen heb ook best wel een merkwaardige dag, pas geleden "her-ontdekte" ik het woord "Alter ego" weer een keer, ik wist wel wat het was, maar ik wist niet echt de betekenis, of wat het woord voor positieve veranderingen in mijn leven kan opbrengen..
voor de mensen die mij kennen is het een oud verhaal, maar ik moet het weer even schrijven om deze zelfanalyse compleet te maken....

heel mijn kindertijd was ik gepesten een "buitenbeentje" op school, toen ik opgroeide, was en bleef ik een "buitenbeentje" ik maakte me op met make up, bestede veel aandacht aan kleding, sieraden, ik ging om de 2 maanden naar de kapper, en ik deed veel aan sport, fitness, kempo, duiken, zwemmen, ik ging wekelijks onder de zonnebank, ...

toen kwam er een periode dat ik verkering kreeg, een met een meisje die "zwaar beschadigd" was incest verkrachtingen en ga zo maar door, ik begon hierdoor zelf ook te veranderen , ik kreeg en hele andere kijk op het leven... dat meisje heeft nadat de verkering stuk gelopen was zichzelf overgoten met benzine en zichzelf aangestoken...

daarna kreeg ik een vriendin waarvan ik zielsveel hield "mijn grootste liefde"maar zij bleek anorexia te hebben en stierf in mijn armen... mijn wereld stortte helemaal in, ik begon te drinken, raakte verslaafd aan drank, ik raakte mijn vrienden kwijt, mijn werk kwijt, ik kreeg schulden, en raakte ook mijn woning kwijt, waarna ik uiteindelijk 3 jaar dakloos op straat moest leven, in die tijd deed ik letterlijk alles voor de drank, dus ik kwam ook veel met justitie in aanraking.....

( ik denk zelf dat dit de periode is dat Hans de Waal "gestorven" is... )

na 3 jaar werd ik uiteindelijk weer door een vrouw uit de goot getrokken, door toeval ben ik ( weer ) gaan schilderen, en zij ontdekte mijn "talent"....
mijn gestorven "ik" werd weer nieuw leven ingeblazen, het leven van een kunstenaar, en ik werd van alle kanten aangemoedigd... kranten, interviews, televisie, en exposities... mijn leven had zijn verloren doel, ( huisje werk boompje beestje kindertjes en klein-kindertjes ) geruild tegen het kunstenaarschap......( toen nog als DeWaal©65 pas later werd dat Dwaalhaas )

ik zette alles op alles, om zoveel mogelijk naamsbekendheid te krijgen, ondertussen was internet in mijn leven gekomen, en ik merkte snel, dat naakt en schokkende dingen als photo-shop, webcam, alcohol, sex, drugs & rock n roll veel mensen naar mijn websites trok, bovendien had ik hier nog plezier in ook... alle weggestopte frustraties, woede tegen het systeem etc.. alles kwam er uit...

maar ik probeerde de sites die ik ondertussen had, mijn kunst ( dwaalhaas.nl ) en ( dikkeman.nl ) gescheiden te houden, omdat ik de liefhebbers van mijn kunst niet meer wilde confronteren met mijn bullshit..
maar de "show" Dikkeman was al een eigen persoontje geworden....

toen kwam de diagnose van het GGZ, ( ik liep bij een psychiater ) omdat ik op mijn werk en privé steeds weer "vast" liep, ik dacht dat ik enkel en alleen de "spoken" van mijn verleden op mijn schouders had, maar de diagnose stelde dat ik last had van STPS ( Schizotypische persoonlijkheidsstoornis ) ik wist nu dus dat ik gewoon "gek"was / ben...

om als kunstenaar geaccepteerd te blijven ben ik nu bijna 1 jaar bezig om zo "normaal" mogelijk te leven, ik stopte zelfs met mijn onzin weblog dikkeman omdat ik mezelf als kunstenaar druk ging maken om mijn carrière als kunstenaar ( dikkeman was bad publicity ) maar ik miste dit "Alter ego" onlangs zocht ik het woord alter ego op via Google... de ware betekenis achter het woord, gecombineerd met Yin en Yang, een vleugje schizofrenie, en een halve liter "spit personality" erbij... en toen merkte ik dat de Dikkeman, en Dwaalhaas als karakter ( als alter ego ) niet zelfstandig kunnen bestaan....

de Dwaalhaas die probeert alles goed te doen, netjes te blijven, beleeft te zijn, respect te hebben, geliefd te worden.... die alles beredeneerd, nadenkt, en verontschuldigd..

en zijn tegenpool de Dikkeman, die zich nergens aan stoort, nergens om geeft, en gewoon leeft zoals hij leeft ( vooral als ik gedronken heb viert die dikkeman feest in mijn hoofd )

vandaag heb ik op de mart een beetje geëxperimenteerd met beide ego's, tenminste ik probeer meestal vol te leven als Dwaalhaas ( dat is de slimste van de 2 ) maar af en toe liet ik ook de dikkeman er uit komen, en die praat wel met vreemde, die dikkeman stoort zich niet als mensen plat ( dialect ) praten of niet zo slim..
die dikkeman die weet kennelijk beter hoe je moet leven dan die Dwaalhaas..

en toch ben ik ze allebei..
ik moet stoppen, met teveel denken en steeds maar beredeneren en overwegen, ik moet ook die dikkeman willen zijn, want ik weet als Hans de Waal ( ik ) moest kiezen voor vriendschap met Dwaalhaas of met Dikkeman, dat ik dan geen van 2e gekozen zou hebben, want ik vind ze allebei niet leuk, maar samen zijn ze goed te "pruimen"...

ik moet nu dus leren om mijn "alter ego's even veel van mijn energie te geven...





If you've enjoyed this message or Art Work on my Daily Art Blog, share this Blogger www.dwaalhaas.NL & www.dwaalhaas.COM and www.dwaalhaas.TK Thank you for sharing ..

No comments:

Post a Comment

Search in This Blog