Translate this Blogger

Dwaalhaas 2014 Weblog ( Feed ) "elke dag wat nieuws"

Sunday, August 5, 2012

in de brand / uit de brand

in de brand / uit de brand.. oud nieuws ( 2005 )
Het jaar dat ik brand had in mijn oude huis aan de Jan van der Bildtstraat 24 in Eindhoven was ook het jaar van een nieuw begin, helaas ben ik veel kranten artikelen en foto's van die periode kwijt, maar omdat ik zoveel mogelijk over mij en mijn ( kunst ) en verleden op....
deze blog wil zetten, moet ik het doen met het materiaal dat ik nog wel heb, en aanvullen met mijn eigen text...zoals ik deze post begon met "in de brand / uit de brand" wil ik aangeven dat er in elke tegenslag ook wel iets moois valt uit te halen..
Het was oud op nieuw ( ook heel toepasselijk ) dat ik snachts wakker geblaft werd door mijn hond Spike, ik keek om me heen en alles was zwart van de rook...

Uit de krant : ( ik had enkel nog deze vertaling op mijn PC )

’The house of Dwaalhaas burned down"
Dutch to English translationby Google

Article from Eindhoven daily, 03/01/2005
"Everything I had, Is lost"

the blackened more than 250 paintings, painted vases and a matching number as many painted clocks,
the Eindhoven artist Hans de Waal at a New Year house fire lost.
That's not all he lost, as it appeared yesterday morning at his residence at the Jan van der Bildt in Woensel West Street.
His entire household contents, clothes and painting all his belongings destroyed.
De Waal was also two days with a carbon monoxide poisoning in the Catharina Hospital.
He now lives temporarily with his father. If the locksmith boarded the house opens, the late Hans Waal his tears run free. Supported by his father, two friends and Jan Baldwin - Head of Technical Affairs housing Trudo - enters the building.
"Oh my God, what it looks like and a terrible stench,"the artist as he stutters in his living room. "Everything I had, I'm lost. But luckily I live. Though I still do not know how I'm taken from my burning house. What I do know is that I morning at eight hours my bed because I assumed I wanted to make something to eat. Not only for myself but for my dog Spike. I have a look when frankfurters put on the fire and I went up again. I'm asleep, "he says emotionally. "At one point I heard Spike barking because I was startled awake. That has been my salvation. When I opened my eyes, hung across the floor filled with smoke. I saw nothing and wanted only one thing: a window open up, but I could not. "For De Waal had the terrifying minutes because he could not trapped. With the swift action of the Eindhoven fire, with three cars quickly spot he could be freed with a ladder. "Who have been my saviors, I do not know, but I am eternally grateful to them me and Spike, rescued from certain death. Death in the eyes I have seen. And how crazy it may sound, precisely because the death fourteen years ago I really started painting, "says De Waal. "That came because my 21 year old girlfriend Angela was dead in bed in my arms lay. That was in the house of her parents in Boxmeer, "he says. "Before I have painted and sketched, but not like last years." Works by De Waal in 1999 in the city to see during the exhibition Walking. "My paintings hung in the hall include, in the tourist but also in the windows of The Beehive and the V & D, but that was then. Now I lost everything. I can not work more sales and will have to start again, "he says. Then he suddenly discovered that something ernog perch animal is destroyed. Recalling in his room he says: 'I lost my chapel containing a statue of Mary, the pictures of my deceased friend and my mother two years ago, is deceased. "The tears running over his cheeks. Then suddenly there is good news and Ad van der Sanden of Trudo on the doorstep. ,, What happened to you is really awful, "says van der Sanden. ,, Therefore we offer to your new accommodation. You get the property along with your empty for a while there must be refurbished in anything. Tomorrow (Wednesday) the lease is finished, you have another house for you and Spike. "With the offer to the empty house next to his current rent. And a tear rolls again, but now joy...
ik kreeg gelukkig van de woningstichting een nieuw huis aangeboden "het leegstand huis naast mijn afgebrande huis" maar ik was helemaal niet verzekerd tegen brand, ik was alles kwijt en had geen geld om nieuwe meubels etc. te kopen, ik kreeg gelukkig wel een nieuwe woning, maar hoe moest ik die in gaan richten ? ik besloot om overal in winkels briefjes op te hangen, met de vraag om nieuwe meubeltjes en huisraad ( 2e hands natuurlijk ) op een gegeven moment kreeg ik een telefoontje van een grote kringloop winkel in Eindhoven, die mij het voorstel deed om daar tijdens hun open dag de schilderijen die ik nog kon redden en schoonmaken te gaan verkopen, alles wat ik daar aan verdiende mocht ik houden, en als ik voor media aandacht zou zorgen mocht ik als klap op de vuurpijl ook nog eens een volle vrachtwagen meubels en huisraad uitzoeken, die dag, bracht mij bijna 3000 euro op, mensen stonden in de rij om goedkope ( rookschade )werken van mij te kopen, het mooie was dat ik ook nog ens niets hoefde te betalen voor de vrachtwagen huisraad, ik was dan niet verzekerd, maar ik had wel binnen 1 maand mijn nieuwe huisje weer helemaal voor elkaar....

bijna een jaar later stond mijn oude afgebrande huis naast het mijne nog steeds leeg, de stuc-lagen waren er afgekapt wegens de rookschade, maar omdat er 7 jaar geleden al gesproken werd over de sloop van die woningen was het voor de woningstichting kennelijk te duur om dat nog allemaal op te knappen, dus trok ik weer mijn "stoute"schoenen aan en stuurde de woningstichting een email, met de vraag of ik mijn oude huis er niet goedkoop mocht bij huren, ik kreeg bericht terug met het verzoek eens bij hun langs te komen om te daar over te praten..
die zelfde week zat ik al bij Trudo.. ik mocht het huis er gratis bij hebben, om te gebruiken als atelier / galerie, vanaf dat moment had ik dus 2 huizen voor de prijs van 1 ..

uit de krant :


Vrouw symbool voor Woensel-west
Door onze correspondent TON LEENEN


EINDHOVEN- Na vijftien jaar gaat morgen dan dé droomwens van kunstenaar Hans de Waal (41) in vervulling. 's Middags om twee uur opent hij aan de Jan van der Bildtstraat 24 in Woensel-west zijn eigen atelier. - Met dank aan woningcorporatie Trudo die de atelierruimte -een - woning- gratis beschikbaar stelt. De Waal is er dolblij mee, zijn hond Spike trouwens ook.






Drie maanden geleden stuurde Hans de Waal een mailtje naar woningcorporatie Trudo met de vraag of hij het leegstaande pand naast zijn eigen woning niet voor honderd euro in de maand kon huren. Dat stond immers al sinds 1 januari 2005 leeg.


„En dat is niet zo vreemd“, zegt De Waal, „want het was mijn vorige woning, die door brand was verwoest. Dat was toen wel schrikken, zeg. Dankzij mijn hond Spike, die me wakker blafte, en door kordaat optreden van de brandweer heb ik die ramp overleefd“, stelt De Waal.


Hij lag twee dagen in het Catharina-ziekenhuis, omdat hij een koolmonoxidevergiftiging had opgelopen. De kunstenaar wist niet wat hij zag toen hij weer thuis kwam. Bijna heel zijn kunstcollectie was verwoest, net als al zijn schildersspullen. „Maar ik wil niet zielig zijn“, zegt hij. „Mij krijgen ze niet zomaar klein. Dat heb ik vijftien jaar geleden ook laten zien, toen mijn 21-jarige vriendin Angela dood in mijn armen lag. Daar heb ik toen zoveel kracht uit geput, dat ik toen aan het schilderen ben geslagen. Daardoor staat ook de vrouw centraal in al mijn kunstwerken.“


Dat wordt duidelijk als hij vol trots de inrichting van zijn atelier laat zien. Daar hangen en staan zeventig schilderijen, een dertigtal beschilderde klokken en zo’n honderd vaasjes en vazen. Ze staan verdeeld over de woonkamer en de slaapkamers boven. Maar één kunstwerk springt er echt uit: een vrouwenbeeld dat je vanaf de straatzijde recht in de ogen aankijkt.


„Deze vrouw staat symbool voor de wijk, waarin ik woon en werk“, stelt De Waal. „In haar hand heeft ze een fles sterke drank, in haar mond zit een vette joint, haar arm is voorzien van een injectienaald en aan haar voeten ligt een condoom. Maar ze is niet aanstootgevend hoor, ook al prijkt ze voor het raam. Het zijn de door mij aangebrachte kleuren die het geheel zo apart maken. En kleuren staan in Woensel-west zelf ook centraal. Dit is een wijk om lief te hebben, door al die kleurrijke mensen die hier wonen en werken. Ook alles wat deze vrouw in haar heeft, staat symbool voor deze wijk. Want er gebeurden hier tot voor een jaar of drie dingen, waar heel Eindhoven schande van sprak. Ja, zelfs SBS6 liet zich niet onbetuigd met de sensatiereportage ’Probleemwijk’. Hoezo Probleemwijk? Laat iedereen in zijn eigen waarde, want dan heb je al heel veel gewonnen.“


Veel winnen zal hijzelf morgen ook doen, zo blijkt. „Er zijn al zoveel mensen door de straat gewandeld en gereden, die spontaan bij me aanbelden en zeiden: u bent toch die kunstenaar die een jaar geleden helemaal niets meer had? Dat doet je goed, dat kan ik je verzekeren. Al die mensen hebben van mij ook een uitnodiging gekregen om de feestelijke opening morgenmiddag bij te wonen. Maar ze kunnen geen schilderijen van me kopen, daar begin ik niet aan. Ik wil mijn kunstwerken nu laten zien aan al die mensen, die in kunst zijn geïnteresseerd.“ Een van hen is buurvrouw Annie. Zij zegt: „Een kunstwerk van Hans de Waal is een klasse apart, ook al hou je niet van kunst. Want wat hij schildert, is met geen penseel te beschrijven.“


Bron : Eindhovens Dagblad

ruim 7 jaar heb ik nog plezier kunnen hebben van mijn 2 huizen
en toen pas kwam de officiële aankondiging van de sloop, ik moest mijn huizen verlaten, Trudo ging zoeken naar weer een woning voor mij en ik kreeg bovendien ook nog eens een soort van verhuis premie van 5000 euro mee.
het duurde niet lang of ik kreeg een nieuwe woning ( deze ) door Trudo aangeboden, voleindigd gerenoveerd, overal dubbel glas, centrale verwarming, parketvloer boven, en tegels beneden, en en mooie open keuken,  en veel nieuwer en groter huis, voor de zelfde prijs als mijn oude woning, met een voor EN een achtertuin, en in de achtertuin een loods van 8 x 7 meter om in te schilderen en te gebruiken als galerie als vervanging voor mijn 2 oude huizen.. "hoezo, in de brand / uit de brand" ?









No comments:

Post a Comment

Search in This Blog